top of page
Overpass ilgili yarı kamyon

ADR Belgelendirme Hizmetleri

ADR

TMFB (Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi) Alımı

Tehlikeli madde taşımacılığı sürecine dahil olan ve bir takvim yılı içinde toplam yirmi ton ve daha fazla miktarlarda alım yapan veya gönderen işletmeler, ayrıca toplam taşıma kapasitesi elli ton ve üzeri olan taşımacılık işletmeleri, 18.06.2022 Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik kapsamında Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi (TMFB) sahibi olmak zorundadır.

 

Sınıflandırma kodu 1.4S madde ve nesneleri dışında kalan Sınıf 1 ve ADR Kısım 1.7.1 kapsamındakiler hariç olmak üzere Sınıf 7 kapsamındaki tehlikeli maddeler ile iştigal eden işletmeler ile Sınıf 6.2 ile iştigal eden ve Ek-4’te yer alan işletmeler, iştigal ettikleri faaliyet konularına bağlı olarak tehlikeli madde miktarına bakılmaksızın TMFB almak zorundadır.

Araç Uygunluk Belgelendirmesi

ADR Uygunluk Belgesi: ADR Bölüm 9.1.3.5’te belirlenen ve taşıtın tescil edildiği ülkenin yetkili otoritesi veya yetkili otorite tarafından yetkilendirilmiş kuruluş tarafından verilen belgeyi kapsamaktadır. “ADR Bölüm 9” da aracın yürüyen aksamının fren, elektrik, tank, şasi ve mekanik bağlantı noktalarının mevzuata uygunluğu sorgulanır.Belgenin geçerlilik süresi 1 yıl olup, her yıl yapılacak kontrollerden sonra belge TSE tarafından vizelenir, yenilenir veya iptal edilir.


Yurt içinde tehlikeli mal taşımacılığında kullanılan ancak, ADR’nin gerekliliklerini sağlamayan eski araçların muayeneleri, Bakanlığın belirlediği usul ve esaslara göre yapılarak bir örneği EK-3’te verilen Taşıt Uygunluk Belgesi düzenlenir. Söz konusu belgenin açıklamalar kısmına “ADR’ye Taraf Olan Ülkelere Taşıma Yapamaz” ile varsa diğer kısıtlayıcı hükümler işlenir.

ADR

ADRPORT

PKD (Patlamadan Koruma Dökümanı) Hazırlama Danışmanlığı


Patlamadan Korunma Dokümanı'nın (PKD) hazırlanması, lojistik sektöründe büyük öneme sahiptir. AB tarafından kabul edilen 1999/92/EEC sayılı Avrupa Konseyi Direktifi (ATEX 137 olarak da bilinir), 16.12.1999 tarihinde kabul edilmiştir. Türkiye'deki AB mevzuat uyum çalışmaları çerçevesinde ise Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından 26.12.2003 tarihli 25328 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ''Patlayıcı Ortamların Tehlikelerinden Çalışanların Korunması Hk. Yönetmelik'' ile yasal bir zorunluluk olarak getirilmiştir.

Yönetmeliğin 30.04.2013 tarihli 28633 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan son revizyonunda da ''Patlamadan Korunma Dokümanları''nın geçerliliği ve zorunluluğu vurgulanmıştır. Özellikle ''Büyük Endüstriyel Kazaların Önlenmesi ve Etkilerinin Azaltılması Hk. Yönetmelik'' kapsamında Üst Seviyeli Kuruluşlar tarafından hazırlanan Güvenlik Raporlarının gerektirdiği patlayıcı ortam değerlendirmesi ve korunma önlemleri, PKD hazırlama ihtiyacını artırmıştır.

Kurumsal ve büyük firmaların çoğunda PKD mevcuttur. Ancak bu dokümanlar genellikle Kuzey Amerika'nın "DIVISION" sistemine dayalı olarak hazırlanmıştır ve AB'nin talep ettiği "ZONE" sistemi ile uyumsuz olabilir. Bu nedenle, son dönemde PKD hazırlama talebi artmıştır. PKD, AB mevzuatında EPD (Explosion Protection Document) olarak adlandırılır. Çalışanların Patlayıcı Ortamların Tehlikelerinden Korunması Yönetmeliği'nin 5. Maddesine göre alınması gereken temel ilkeler ve öncelik sırası aşağıda belirtilmiştir:

  • Patlayıcı ortam oluşmasını önlemek,

  • Patlayıcı ortam oluşmasının engellenemediği durumlarda patlayıcı ortamın tutuşmasını önlemek,

  • Patlamaların zararlı etkilerini en aza indirecek önlemleri almak.

Bu kapsamda patlayıcı ortam risklerinin değerlendirilmesi oldukça önemlidir. Yönetmeliğin 6. Maddesi altında, patlayıcı ortam oluşma ihtimali, statik elektrik gibi tutuşturucu kaynaklar ve olası etkileşim gibi faktörler dikkate alınmalıdır. PKD hazırlanması için ilk adım patlayıcı ortamın sınıflandırılmasıdır. Daha sonra Ek-2 ve Ek-3'ün öngördüğü asgari gerekliliklerin uygulanması sağlanmalı, iş ekipmanlarının tasarımı ve işletimi güvenlik standartlarına uygun olmalıdır.

 

PKD hazırlama süreci detaylı ve disiplinli bir çalışmayı gerektirir. Zone belirleme çalışmaları ve ZONE Haritalarının oluşturulması, kimyasal sınıflandırma ve kimyasal maruziyet değerlendirmesi tabloları gibi ayrıntılı bilgileri içermelidir. Sonuç olarak, PKD hazırlama, titiz bir eğitim, geniş bir uzman ekibi ve danışmanlık desteği gerektiren bir süreçtir. Kuruluşları patlama risklerinden korumak ve mevzuata uyum sağlamak için PKD hazırlanması oldukça önemlidir.

Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında faaliyet göstermekte olan bir gerçek veya tüzel kişiliği temsil ve ilzam ederek ve bunların tamamını fiilen sevk ve idare ederek sürekli ve etkin bir şekilde yöneten Yönetim Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu Üyeleri, Genel Müdür, Genel Koordinatör, Genel Sekreter ve benzeri pozisyonda veya bu unvanlarla istihdam edilen kişileri ifade etmektedir.

 

Yetki Belgesi B olan Uluslararası Yolcu Taşımacılığı faaliyeti yapan firmadan T.C. Ulaştırma Bakanlığı tarafından hem ODY hem ÜDY belgesi istenir.

ODY(Orta Düzey Yönetici)

Yurt İçi Taşımacılık yapan firmadan sadece ODY belgesi istenmektedir. ÜDY ve ODY Belgeli Personel İstihdam Etme Zorunluluğu; 30 Haziran 2010 Tarihinden İtibaren Yürürlükte Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin “Yetki Belgesi Sahiplerinin Yükümlülüğü” başlıklı 43 üncü maddesinin 15’nci fıkrası; “Yetki belgesi sahipleri, ilk yetki belgesi aldıkları tarihten itibaren 6 ay içinde, mesleki yeterlilikle ilgili yükümlülüklerini yerine getirmek ve faaliyetleri süresince muhafaza etmekle yükümlüdürler.

ÜDY(Üst Düzey Yönetici)

Buna göre; Mevcut (eski) yetki belgesi sahibi firmalar, ÜDY veya ODY türü Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip kişileri faaliyetleri süresince istihdam etmekle yükümlüdür. Yeni yetki belgesi alan firmalar ise 6 ay içinde bu yükümlülükleri yerine getirmeli ve eski yetki belgesine sahip firmalar gibi faaliyetleri süresince bu kişileri istihdam etmelidirler. B1, C2, D1, L1, L2, M2, M3, N2, P2, R1, R2 ve T1 türü yetki belgesi kapsamında faaliyet gösterenler için, ilgili faaliyet alanlarına uygun en az bir üst düzey yönetici (ÜDY türü mesleki yeterlilik belgesine sahip) ve bir orta düzey yönetici (ODY türü mesleki yeterlilik belgesine sahip) istihdam etmek gerekmektedir.

A1, A2, A3, B2, C3, D2, K3, M1, N1, P1, T2 ve T3 türü yetki belgesi kapsamında faaliyet gösterenler için ise, gösterecekleri faaliyet alanlarına uygun en az bir orta düzey yönetici (ODY türü mesleki yeterlilik belgesine sahip) istihdam edilmesi gerekmektedir. Aynı şekilde, ÜDY türü mesleki yeterlilik belgesi de 4 farklı kategoride ayrılmıştır:

  • ÜDY 1: Uluslararası Yolcu Taşımacılığı Üst Düzey Yönetici Belgesi

  • ÜDY 2: Yurtiçi Yolcu Taşımacılığı Üst Düzey Yönetici Belgesi

  • ÜDY 3: Uluslararası Eşya-Kargo Taşımacılığı Üst Düzey Yönetici Belgesi

  • ÜDY 4: Yurtiçi Eşya-Kargo Taşımacılığı Üst Düzey Yönetici Belgesi

  • ÜDY 3 Belgesi, Uluslararası yük, eşya ve kargo taşımacılığı sektöründe çalışacak veya çalışanların alması gereken bir üst düzey yönetici belgesidir. ÜDY 3 belgesine sahip olan yöneticiler aynı zamanda ÜDY 4, ODY 3 ve ODY 4 belgelerine de sahip kabul edilirler.

Üst Düzey Yönetici Belgesi Alan Yöneticilerin Alacağı Unvanlar ise; Yönetim Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu Üyesi, Genel Müdür, Genel Koordinatör ve Genel Sekreter olarak belirlenmiştir.

bottom of page